Museer
Aftaler om brug af tv, radio, kort-, dokumentar- og reklamefilm i udstilling og undervisning.
Lyd og levende billeder som tv-, radio-, musik- og filmklip kan skabe stemninger, tidsbilleder og viden, som I kan bruge aktivt i jeres museumsudstillinger.
Med en museumsaftale hos Copydan AVU-medier sikrer I, at I forholder jer juridisk korrekt i forhold til rettighederne hos de ophavspersoner og kunstnere, der står bag alt det kreative indhold, der sætter billeder og lyd på formidlingen.
Om brug af tv, film og musik på museer
Tv og andet audiovisuelt indhold er ophavsretligt beskyttet. Derfor skal I som museum have en aftale med rettighedshaverne, der står bag alt det kreative indhold, for at bruge indholdet i udstillinger og undervisning. Det sikrer en aftale med Copydan AVU-medier.
Find aftale
Vi tilbyder en rammeaftale for statsanerkendte museer samt enkeltaftaler for ikke-statsanerkendte museer. Uanset hvilken type museum I er, får I med en aftale adgang til en lang række muligheder for brug af lyd og levende billeder i jeres udstillinger, herunder tv, radio, musik, kort-, dokumentar- og reklamefilm.
Rammeaftale for statsanerkendte museer
Slots- og Kulturstyrelsen har i samarbejde med Copydan AVU-medier indgået en rammeaftale på museernes vegne. Rammeaftalen har alle statsanerkendte museer mulighed for at tilslutte sig.
Enkeltaftaler for ikke-statsanerkendte museer
Hvis jeres museum ikke hører til de statsanerkendte museer, kan I indgå en aftale direkte med Copydan AVU-medier.
Tilslut jer under rammeaftalen eller via en enkeltaftale ved at kontakte os. Hvis I er i tvivl, om jeres museum allerede er tilsluttet en aftale, eller har spørgsmål til jeres muligheder under en aftale, sidder vi klar til at hjælpe jer.
Det giver museumsaftalerne adgang til
Bruge tv-udsendelser fra en lang række danske og udenlandske tv-kanaler.
Bruge diverse udsendelser fra en række danske radiokanaler.
Bruge klip fra tv-drama
Vise tv (flow-tv), herunder kort- og dokumentarfilm
Bruge reklamefilm fra tv eller statsbibliotekets samling
Vise enkeltprogrammer og uddrag heraf
Rekvirere optagelser af tv-udsendelser på dvd
Spille baggrundsmusik
Bruge tv-indholdets musikside i jeres udstillinger
Bruge audiovisuelt materiale fra internettet i formidlingen – Fx YouTube
Bruge uddrag af tv-indhold på museets hjemmeside
Vise audiovisuelt indhold i visse erhvervede kunstværker
Vise specifikke optagelser, der er overdraget til museer
Visning af klip fra tv-drama såvel som reklamefilm kræver samtykke fra de medvirkende skuespillere, sangere og dansere, som kan identificeres.
Det giver museumsaftalerne ikke adgang til
Benytte spillefilm
Vise ulovligt indhold fra internettet
Streame indhold fra hjemmesider, der er til privatbrug fx dr.dk eller Filmstriben
Streame fra Amazon, Netflix, Viaplay, HBO, TV2 Play og andre streamingtjenester på privatabonnement
Afspille lånte eller lejede tv-udsendelser fra detailhandlen eller fra biblioteket
Afspilning af baggrundsmusik i områder, hvor der sælges mad, snacks eller drikkevarer
Find materiale og få samtykke til brug
Hvis I ønsker at bruge tv, radio, kort-, dokumentar- og reklamefilm og musik som en del af museumsoplevelsen og har en aftale på plads med Copydan AVU-medier, kan I gå på jagt efter det materiale, som passer til lige netop jeres udstilling. Find bl.a. materiale via:
Det Kongelige Biblioteks streamingtjeneste Mediestream.
På Mediestream kan du vælge mellem mere end 2,5 mio. tv-udsendelser, 1 mio. radioudsendelser og 51.000 reklamefilm.
Det Kongelige Biblioteks Reklamefilmsamling
Her finder du en samling af TV2- og biografreklamefilm.
Egen optagelse
Aftalen giver også mulighed for, at museer selv kan optage indhold fra de tv-og radiokanaler, som er inkluderet i aftalen.
Internettet
Stream fra fx YouTube eller andre hjemmesider, der ikke er forbeholdt privat brug.
Hvordan får jeg adgang til Mediestream?
Når I har tilgået en aftale for museer med Copydan AVU-medier, kan I få adgang til Mediestream ved at ansøge om et login hos Det Kongelige Bibliotek. Følg vejledningen på Det Kongelige Biblioteks hjemmeside.
Indhentning af samtykke
Museumsaftalen giver adgang til at bruge både reklamefilm og korte klip fra tv-drama-udsendelser i udstilling og undervisning. Men brugen af begge dele kræver samtykke fra de medvirkende, fx skuespillere, sangere og dansere.
For at få samtykke til at bruge fx en reklamefilm eller et klip fra tv skal du henvende dig til Dansk Skuespillerforbund via e-mail med en forespørgsel om muligheden for at bruge materialet. Angiv i e-mailen, om dit museum er på rammeaftalen eller på en enkeltaftale med Copydan AVU-medier. Behandlingen af din henvendelse vil typisk tage 1-2 uger.
Proceduren vil normalt være, at Dansk Skuespillerforbund indledningsvist vil indgå en foreløbig aftale med museet om vilkårene for den pågældende brug. Aftalen specificerer, hvilket billedmateriale der konkret er tale om, og omfanget og karakteren af den ønskede brug. Der opkræves ikke museet vederlag, hvis det er statsligt eller statsanerkendt, da vederlaget i så fald dækkes af rammeaftalen.
Herefter kontakter forbundet de afbildede skuespillere (eller arvinger) med en indstilling om, at de individuelt accepterer brugen på aftalens vilkår.
Få hjælp og rådgivning
Vi sidder klar til at hjælpe, hvis du har spørgsmål om brug af tv, film eller musik i undervisning eller har brug for hjælp til at finde aftaler eller vilkår inden for dit område.